Studenterkørsel i miljøzone er reddet i 2017

Siden de nye regler om studenterkørsel med veteranlastbiler i miljøzoner blev ændret i januar 2017, er mange udbydere af studentervogne kommet i klemme. Problemer med at få leveret miljøfilter til tiden, priserne på selve investeringen af miljøfilter og tekniske udfordringer med at få monteret filtre på gamle biler, hvis motorer slet ikke er designet til at få miljøfilter installeret, er bare nogle af de ting, som har skabt uro i branchen.

Resultatet af dette har bland andet været:

Aflysninger af kørsler. Mange udbydere har simpelthen aflyst de ture, hvor bilerne skal køre ind i miljøzonerne. Klasser, der har booket studentervogn i god tid, finder sig pludseligt uden vogn.

Mange udbydere trækker sig fra markedet. De har ikke råd til den store investering, installation miljøfilter indebærer. Et miljøfilter koster typisk mellem 40.000 – 60.000 kr. inkl. moms for at få installeret. Kørsel med studenter foregår kun 4-5 dage om året. I så kort en periode, kan vognmaden ikke nå at tjene nok til at dække for investeringen.

Færre udbydere betyder stigende priser for studenterkørsel i byer, hvor der stilles har krav om miljøfilter.

I København er det for eksempel mange gymnasier og dermed studenter, der skal køre i den korte periode. Er det rimeligt, at nyklækkede studenter i fremtiden skal betale 40.000 – 50.000 kroner for studenterkørsel en enkelt dag? Når udbud og efterspørgsel nu bliver yderligere presset af krav til miljøfilter, kan dette blive konsekvensen.

Dog er der et lille lyspunkt. Miljøministeriet har i 2017 givet dispensation til kørsel i miljøzonen. I kan læse mere om det her:

Veteranbiler kan slippe for partikelfilter til studenterkørsel

Miljøstyrelsen giver mulighed for dispensation fra partikelfilterkravet til veterankøretøjer til studenterkørsel i 2017.

Det betyder, at studenterkørselen i 2017 er reddet. Men kun i år.

Men udfordringerne i 2018 og fremefter består stadig. Man kan forudse, at der kommer aflysninger fra udbydere af studenterkørsel, som ikke vil kunne leve op til de nye krav om miljøfiltre i 2018.